Роздатковий матеріал

22.04.2018

Мончак О.І., вчитель

української мови та літератури

Переможненської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Порядок слів у реченні. Логічний наголос.

Двоскладні й односкладні речення

· Вибірково-розподільний диктант.

Запишіть речення в такій послідовності:

а) речення з прямим порядком слів;

б) інверсовані речення.

Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Горами хвилю підійма.

І блідий місяць на ту пору

Із хмари де-де виглядав,

Неначе човен в синім морі,

То виринав, то потопав.

Ще треті півні не співали,

Ніхто нігде не гомонів,

Сичі в гаю перекликались,

Та ясен раз у раз скрипів.

· Творчий диктант.

У поданому тексті змінено порядок слів. Відновіть його так, щоб текст звучав природно.

Вишневий садок коло хати,

Над вишнями хрущі гудуть,

З плугами плугатарі йдуть,

Ідучи, співають дівчата,

А матері вечерять ждуть.

Вечеря сем'я коло хати,

Зіронька вечірня встає.

Дочка вечерять подає,

А научати хоче мати,

Так соловейко не дає.

Мати поклала коло хати

Діточок маленьких своїх;

Заснула сама коло їх.

Все затихло, тілько дівчата

Та соловейко не затих.

· Зорово-слуховий диктан.

Прочитайте вірш мовчки, визначте в ньому ключові слова. Потім прочитайте поезію вголос, виділяючи ці ключові слова логічним наголосом.

На роковини смерті Шевченка

Умер поет! І струни голосні

Порвалися, замовкнули навіки.

Ми стали сиротами і, сумні,

Ми понесли у серці жаль великий.

І довго плакали...І от тепер

Щороку згадуєм сумну пригоду.

Але чи справді вмер він? Ні, - не вмер!

Поет живе в серцях свого народу!

Його душа в святих його словах

Одбилася акордами смутними;

Вона живе і в тих благих сьозах,

Що над його піснями пролили ми;

Вона живе, витає проміж нас

Надією на щастя, на свободу:

Любить народ навчає кожний час -

Поет живе в серцях свого народу!

Поет живе! Ми слухаєм його:

Ми чуєм заповіт його священний -

Учитися, кохати край стражденний

І не цуратись рідного, свого.

І всі ми, скільки є, в душі своїй

Клялись тих дум не зраджувати зроду,

І справдимо ми заповіт святий, -

Поет живе в серцях свого народу!..

Володимир Самійленко.

· Коментований диктант.

Прочитайте речення. Визначте в кожному дієслово-присудок. З'ясуйте особу, число та спосіб дієслів-присудків.

  • Поставлю хату і кімнату, садок-райочок насаджу. 2. Посадили над козаком явір та калину. 3. Отак мені доведеться свято зустрічати.4. І нема тому почину, і краю немає. 5.Хоч і лежачого не б'ють, але й полежать не дають ледачому.6. Не завидуй багатому: багатий не знає ні приязні, ні любові - він все те наймає. 7. І знов лечу. 8.Пошле душу аж до бога, його розпитати, чи довго ще на сім світі катам панувати. 9.Задзвонили у Констанці рано в усі дзвони. 10. За що, не знаю, називають хатину в гаї тихим раєм. 11. Дивлюся, аж світає, край неба палає.

· Пояснювальний диктант.

Прочитайте речення, визначте їх типи.

  • З хатини видно Україну і вю Гетьманщину кругом. 2. Весна. Садочки зацвіли. 3. Та посійся не словами, а розумом, ниво! 4. Мені невесело було й на нашій славній Україні. 5.Книжечки мережаю та начиняю таки віршами. 6. Погибнеш, згинеш, Україно, не стане знаку на землі.

7. Минули літа молодії, холодним вітром од надії уже повіяло. Зима!

8. Зійшлись, побрались, поєднались,помолоділи, підросли. Гайок, садочок

розвели кругом хатини. 9. Мені тринадцятий минало. 10.У гаю, гаю

вітру немає. 11. Ух! ух! Солом'яний дух, дух!

· Диктант з обгрунтуванням.

Встановіть відповідність.

  • Лічу в неволі дні і ночі, А. Двоскладне речення.

І лік забуваю. Б. Неозначено-особове речення.

2. Довго, довго дивовались В. Безособове речення.

На її уроду... Г. Називне речення.

3.На розпутті кобзар сидить

Та на кобзі грає.

4. Смеркалося. Із Лисянки

Кругом засвітило...

5. Село! Село! Веселі хати!

  • Свою Україну любіть, А. Означено-особове речення.

Любіть її... Во время люте, Б. Безособове речення.

В остатню тяжкую минуту В. Неозначено-особове речення.

За неї господа моліть. Г. Двоскладне речення.

  • Спродались,

Во храмі помолились богу

І веселенькі у дорогу

Додому рушили вночі

По холодочку.

  • За що ж тебе, світе-брате,

В своїй добрій, теплій хаті

Оковано, омурано,

Багряницями закрито

І розп'ятієм добито?

4. Така її доля...

5. Доборолась Україна

До самого краю.

  • Думи мої, думи мої, А. Означено-особове речення.

Квіти мої, діти! Б. Неозначено-особове речення.

  • Не завидуй же нікому, В. Безособове речення.

Дивись кругом себе... Г. Двоскладне речення.

  • Задзвонили в усі дзвони,

І повели Гуса

На Голгофу у кайданах.

  • Церков-домовина

Розвалиться... і з-під неї

Встане Україна.

5. І смеркає, і світає...

7. "Німий диктант".

Учням пропонується картина Шевченка або ілюстрація до його твору. Вони мають описати зображене, використовуючи двоскладні й односкладні речення.

8. Слухово-зоровий диктант.

Запишіть поетичні рядки Т.Шевченка, що стали крилатими й нині вживаються як афоризми. Встановіть твори, з яких ці вислови взято. З'ясуйте тип поданих речень.

  • Наша дума, наша пісня

Не вмре,не загине...

От де, люде, наша слава,

Слава України!

"До Основ'яненка"

  • Не дуріте самі себе,

Учітесь, читайте,

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

"І мертвим, і живим, і ненарожденним землякам моїм..."

  • І на оновленій землі

Врага не буде, супостата,

А буде син, і буде мати,

І будуть люде на землі.

"І Архімед, і Галілей..."

  • Борітеся - поборете,

Вам бог помагає!

За вас правда, за вас слава

І воля святая!

"Кавказ"

  • Свою Україну любіть,

Любіть її...Во время люте,

В остатню тяжкую минуту

За неї господа моліть.

"Чи ми ще зійдемося знову?.."

9. Навчальний диктант.

Серед поданих речень знайдіть "зайве". Обгрунтуйте свій вибір.

  • Піду шукать миленького, втоплю своє горе, втоплю свою недоленьку, русалкою стану, пошукаю в чорних хвилях, на дно моря кану.
  • Чигрине, Чигрине, мій друже єдиний, проспав єси степи, ліси і всю Україну. 3. Не нам на прю з тобою стати! Не нам діла твої судить!

4. Вночі і ожеледь, і мряка, і сніг, і холод. 5. Найшли, несли, несли з чужого

поля і в Україну принесли великих слов велику силу, та й більш нічого.

6. Село! Село!Веселі хати!

10. Контрольний диктант.

Мова Шевченка

Повертаючись лицем до правди і до природи, блудні діти збаламученого віку повертаються і до Шевенкового слова.

Нас не перестає дивувати загадка вродженості його мови, даної йому разом зі світом дитинста.

Маємо на увазі раннє дитинство, бо дякова наука швидше відчувала, ніж привчала до народної мови. А на чотирнадцятому році доля вже постукала в двері, і малий Тарас переселився в чужий світ, у чужу стихію. У панських покоях українська мова і не ночувала. Вона заглядала туди тихенькою наймичкою, тільки не вчителькою. А потім і взагалі Україна сховалась за обрієм. Довгі роки перебування у Варшаві, Вільно, Петербурзі.

Це була типова школа відучення від рідного слова і рідного світу. Обдарований юнак добре засвоїв мову російську, польську. Почав вивчати французьку.

Однак до нього прийшла мова дитинства, прийшов світ дитинства. Після десяти років цей світ ожив, вибухнув у ньому на чужині, подих свободи повернув почуттям чистоту перших літ дитинства.

Ніхто так повно не пережив дару свободи! На волі він переродився, наче знову прийшов на світ. І в тому вільному світі під скупим чужим сонцем ожила пам'ть про рідний край, мова й пісня України, чиста, як перше кохання.

(Є. Сверстюк)

Школа

МИ ЗНАХОДИМОСЬ

Львівська область, Комарнівська міська рада, село Переможне, вул. Т. Шевченка 3

НАПИШІТЬ НАМ

dyrektorperemozhne@ukr.net

Години роботи

ПОНЕДІЛОК - П'ЯТНИЦЯ

8:00 - 17:00

СУБОТА - НЕДІЛЯ

Закрито

Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати